onsdag 3. mai 2023

2023 Haute Route - rundt Zermatt og Zinal

Turgjengen: Brage Lytskjold, Mina Bathen, Lina Haggard, Cecilie Schjerven, Helge Smebye, Bernhard Döbereiner, Bjørn Lytskjold
Tidspunkt:
9.-16. april 2023

Bilder/photos fra turen finner du HER
GPS-sporet for turen vår kan du laste ned HER.

På turen bodde vi tre netter på supertrivelige Cabane Arpitettaz (2786). Den nedsnødde hytten kan så vidt sees på haugen midt i bildet.

Intro
Planen for skitur-uken var å gå Haute Route Impériale fra Zermatt til St. Luc. Det fikk vi ikke til. Været var ikke helt med oss.
Men: Vi fikk mange og gode skidager i fjellet. Underveis bodde vi to netter på kjente og kjære Schönbielhütte (2697), og tre netter på supertrivelige Cabane Arpitettaz (2786).

Det har vært en uvanlig snøfattig vinter i fjellene rundt Zermatt. På Schönbiel-hytten fortalte Yolanda at de var nær på å avlyse hele vårskitursesongen. Det var rett og slett ikke snø opp til hytten. Heldigvis begynner det å snø midt i mars, i det hytten åpnet for sesongen. Rundt Schönbiel var det fortsatt lite snø da vi var der. På Arpitettaz-hytten, i nabodalen, var det haugevis med snø. I følge hyttesjef Daniel var området kjent for å være et snøhøl.

Reisedag - søndag 9. april
Hele gjengen flyr med Norwegian fra OSL 07:40. På flyplassen selger de plastposer til skiene, til de som ikke allerede har pakket dem inn i plastposer/ skiposer. For sikkerhets skyld pakker vi sekkene inn i plastsekker før vi sender dem. Kjedelig å få ødelagt utstyr, særlig på vei til tur. Skistøvler tar vi med som håndbagasje. Pluss klær nok til en ventedag i Sveits, om bagasjen skulle bli borte.
Ankommer Genève litt før ruten - sammen med all bagasjen. Hurra, hurra! Handler litt mat & drikke på Migros på togstasjonen før vi tar 11:19-toget via Visp til Zermatt. Fremme ca 15:30, og sjekker inn hos herlige Agnieszka på Hotel Bahnhof. Slapper av på rommet, kikker litt på travle og flotte Zermatt. En kompetent gjeng kjøper inn mat & drikke til frokosten neste dag.

Hotel Bahnhof i Zermatt. Et svært så kjekt sted å bo for skifolk.

Et lite glass på hotellet før vi spiser på pizzeria Casa Mia rett ved hotellet. Nydelig mat og super betjening. Takk Nelson!

Turdag 1 - mandag 10. april
Zermatt (1600) – Zmutt (1937) – Stafelalp (2199) – Schönbielhütte (2697)
↑1050 7 timer 13 km
Betaling på Schönbiel: Kort eller kontanter

Våkner 06:30 til knallflott vær. Klokken 07:00 er gjengen samlet på kjøkkenet i hotell-underetasjen. Lager oss frokost og nistepakke, så pakker vi ski og støvler på sekkene. Bjørn har klart å glemme igjen dunjakken på Casa Mia, og den er stengt på mandager. Helge løser problemet ved å kjøpe seg en ny primaloft-jakke og låner dunjakken han har til Bjørn. Klare for avmarsj 09:30.
Matterhorn (4478) viser vei på turen mellom Zermatt (1600) og Zmutt (1937).

Sør for Zermatt (1600) følger vi sommerveien til fots opp til Zmutt (1937), gjennom lerkeskogen. Ovenfor Zmutt krysser vi over elven/dalen og følger kjøreveien helt opp til restauranten Stafelalp (2199). Kort stopp med noe leskende i glasset.
Schönbielhütte (2697) venter på oss oppe på knausen.

Fra Stafelalp (2199) fortsetter vi på ski gjennom den glisne lerkeskogen, til anleggsveien som går opp den store morenen øst for Schönbiel. Lite snø i området, men nok til at vi kan bruke skiene hele tiden. På baksiden av Schönbiel-morenen går sporet tett på sommerruten. Tilslutt snegler vi oss opp den siste halvbratte hyttekneiken til Schönbielhütte (2697). Øl kommer på bordet. Fra den store terrassen foran hytten er det kremutsikt over mot ‘toblerone-toppen’ Matterhorn (4478).
Vertskapet – med Yolanda i spissen – serverer middag 18:30, på en halvfull hytte. Veldig, veldig godt å være tilbake på Schönbiel igjen.

Turdag 2 - tirsdag 11. april
Schönbielhütte (2697) - under Arbengletscher (ca 3000) - Schönbielhütte (2697)
↑1000 ↓1000 6 timer 11 km

Lett snøvær og skydekke som henger godt nedover fjellene rundt Schönbiel. Den planlagte ruten vår over skaret Col Durand (3440) til Cabane du Mountet (2886) henger i en tynn tråd. Men: Vi håper været vil lette, og er klare for å prøve kl 08:00. Fra Schönbiel følger vi sporene vi gikk i går ned til bekken Arbenbach, nær der anleggsveien kommer opp gjennom morene.
Over Arbenbach.

Ved broen over bekken (2341) er det på med fellene, så opp dalen på østsiden av moreneryggen Arbengandegge. Det snør ganske tett. Sikten er heller laber. Øverst i dalføret er det opp den bratte lien til høyde 2885, med skarejern på skiene. Vel oppe brattbakken krongler vi oss litt videre i snøværet. Litt over 3000 meter over havet er det stopp. Forholdene er for dårlige til å fortsette langs den planlagte ruten. Den lange nedkjøringen fra fra Col Duran ned Glacier Durand krever god sikt. Det er det absolutt ikke i dag. Hele gjengen er samstemte:  Vi snur, og tar en natt til på Schönbielhütte.

På ca 3000 meter høyde, litt øst for Arbengletscher er alle enige om at
vi må gi opp å komme oss over Col Durand og til Cabane du Mountet (2886).

Returen til hytten følger sporet vi har lagt i dag. Tilbake på hytten ca kl 14:30.
Før middag får vi en fransk fjellfører til å holde et tau- og knutekurs for oss i spisesalen. Lærerikt og morsomt. Både for oss og for hans klienter.
Betaling på Schönbiel: Kort eller kontanter.

Tau- og knutekurs på Schönbielhütte, av fransk proff.

Turdag 3 - onsdag 12. april
1) Schönbielhütte (2697) - Zermatt (1800) ↓1050 1,5 time 13 km
2) Maxitaxi Zermatt - Zinal (ca to timer å kjøre)2786
3) Zinal (1680) - Cabane Arpitettaz (2786) ↑1100 5,5 timer 10 km
Betaling på Arpitettaz: Kontanter

For å prøve å komme oss inn igjen på ruten vi har planlagt, og bestilt hytter langs, har vi blitt enige om ta maxitaxi fra Zermatt til nabodalen Zinal.
Frokost på Schönbielhütte kl 06:00. Klare med ski og sekker kl 07:00. Været er litt lettere i dag, men vi har ikke noe i høyfjellet å gjøre.
På herlig føre ned via morenen nordøst for hytten. Det har snødd ca 10 cm i natt. Allerede kl 08:00 passerer vi Stafelalp (2199). Herfra er den i nypreppet slalåmløype helt ned til Zermatt, der vi slenger oss på den gratis skibussen til Hotel Bahnhof. Klare for skoskifte og en baguette ca kl 09:00.

Vi passerer Zmutt på vei ned slalåmløypen til Zermatt.

Maxitaxien fra Fredy venter på oss litt nord for hotellet kl 10:00. Reisen er langt fra gratis (CHF 500), men med syv ombord er det samme pris som med tog/buss. Og halve kjøretiden.
Rett nord for tettstedet Zinal (1680) er vi klare til å legge i vei mot dagens hytte: Cabane Arpitettaz (2786) inn, opp og øst for hoveddalen Val de Zinal. Vi følger østsiden av elven La Navisence (vestsiden hadde vært et bedre valg) paddeflatt innover til broen markert 1730 på kartet. Vest for broen følger vi den gamle kjerreveien opp til en ny bro rundt høyde 1900. Herfra går det jevnt og seigt oppover il Aritettaz-hytten, som vi så vidt ser taket på der oppe i snøen.

Opp langs den gamle kjerreveien i Zinal-dalen. Bak: Le Besso (3669)

Ruten går først gjennom tett og kronglete skog sør for bekken Torrent de l'Arpietta de ca 200 neste høydemetere. Over skoggrensen går sporet delvis på eller langs nordsiden av moreneryggen, stadig langs Arpitetta-bekken. Fra høyde 2492 stiger sporet østover, før det svinger mot nordvest og opp til Cabane Arpitettaz (2786). Klokken er blitt 17:30.
På 'hytte-tunet' står hyttesjef Daniel Beffa og tar imot oss med et stort smil. Inne venter resten av hyttevertskapet: Veronique og Florian. En skikkelig hytteperle dette her. Med 32 sengeplasser. Det eneste vi ikke jubler over er at det er veldig langt å gå bort til utedoen (65 meter i følge nøyaktig oppmåling!). Særlig når det snør og blåser. Særlig når klokken viser 04:00...

Supertrivelige og nedsnødde Cabane Arpitettaz (2786) har 32 sengeplasser.

Utenom oss er det bare seks andre gjester på Arpitettaz: Bergführer Peter Albert og søstrene Schröder. Og en trio med godt voksne karer. Alle fra Tyskland. Snart står det øl og vi på bordet, og klokken 18:45 er middagsserveringen i gang.

Turdag 4 - torsdag 13. april
Dagstur ovenfor Cabane Arpitettaz (2786)

Vi våkner til 15-20 cm nysnø, tørr og fin. Og vekslende vær. Frokost kl 07:00. Kjøper brød og ost og lager oss nistemat. Været skifter stadig. Fordi det ikke er noe stress med å komme seg kjapt avsted er vi ikke klare for tur før klokken er rundt ti. Skredfaren ligger på faregrad tre. I dag holder det med en dagstur i terrenget nordøst for hytten, opp mot Glacier du Weisshorn og toppen 3576.

Dagstur nordøst for Arpitettaz-hytten, opp mot Glacier du Weisshorn.

Massevis med nysnø gjør at føret er topp, men sikten kommer og går. Det begynner å snø før vi når 3576-toppen. Flatt lys gjør at skituren ned igjen til hytten blir så som så. Det blir med en ene tretimers utflukten i dag.
Kortspill, prat og 'yoga' rundt spisebordet. Og dagens treretters naturligvis.
Turplanen vi hadde lagt videre innser vi at vi må gi opp. Værmeldingen de neste dagene er skiftende. Vi bestemmer oss for at vi tar enda en natt på gode og hyggelige Cabane Arpitettaz.

Turdag 5 - fredag 14. april
- Dagstur fra Cabane Arpitettaz (2786) - Cabane Tracuit (3255) ↑1400 ↓1400 10 timer 12 km Lina, Cecilie, Bjørn)
- Diverse turer opp og ned i bakken nordøst for hytten: Mina, Brage, Helge, Bernhard

Vi våkner til gnistrende flott vær. Klokken 07:00 er vi klare til frokost. Og lager oss nistepakke. 'Bakke-gjengen' er først av sted. 'Tracuit-gjengen' følger hakk i hel, av sted fra hytten kl 09:00.

Lina legger i vei fra Arpitettaz-hytten (2786)

Ruten til Tracuit-hytten går først opp til skaret på ryggen Crête de Milon (ca 3000). For å slippe unødig brøyting i dyp snø følger vi oppgått spor til ved er på ca høyde 3100. Terrenget bort til Crête de Milon er lettgått, men krever likevel god sikt. Her er det mange så og store søkk å rote seg ned i på en snøværsdag.
På sørsiden av skaret er det lagt ut fast tau. Kjekt å ty til. Her er det bratt mot toppen. Nord for skaret får vi en nedkjøring av de sjeldent gode. Makan til føre! Masse tørr og fin urørt snø. Det er bare å jodle seg nedover.

Skaret på ryggen Crête de Milon (ca 3000)

Nedkjøringen nord for Crête de Milon.

Opp de lange kneikene til skaret Col de Tracuit (3227)

Col de Tracuit (3227)

For å ligge unna de skredutsatte fjellsidene under Tête de Milon (3676) legger vi sporet ned dalsøkket mot nord-nordvest. Til vi er på ca 2700 meter. Her er det på med fellene, og legge inn krabbe- og brøyte-gearet opp de lange kneikene til skaret Col de Tracuit (3227). Jo nærmere vi kommer skaret jo brattere blir det. Gjennom selve skaret fisker vi opp tauet for å ha litt ekstra sikring. Et mer gunstig spor hadde trolig vært å legge sporet dett på sommerstien.
Fra Col de Tracuit (3227) er noe kronglete å komme videre bort til hytte. Det er lite snø her oppe, med snø som ligger ganske så forskjellig fra den gangen vi gikk her sist (2018). Klokken er allerede 15:00 når vi røsker av fellene ved fancy og moderne Cabane de Tracuit (3255) - og går inn og bestiller suppe og øl.
Betaler på hytten med kort.

Avsted fra Tracuit-hytten ca 15:45. Vi må raske på for å rekke middagen 'hjemme' på Arpitettaz. Ruten ned fra hytten går først mot sørøst, så ned den vide dalsøkket mot sørvest, ned til ca høyde 2700. Føret har tapt seg grundig. Solen har gjort det øverste laget om til skikkelig klabbeføret. Bare Lina - med nyglidete ski - slipper unna plunder og storklabber.
Bakken opp til
Crête de Milon er av den sige sorten, særlig for oss som har vært ute noen timer allerede. Klokken 17:45 er vi i 3000-meter skaret, og ringer til Arpitettaz med beskjed om at vi kommer litt seint til middag.
Føret har frosset på når vi legger i vei fra foten av
Crête de Milon ned mot hytten. Sjelden har Gubbe 67 kjent seg så til de grader elendig på ski.
Nok en varm og god kveld på Arpitettaz. Vi er glade for at vi ble 'sittende fast' nettopp her hos
Veronique, Daniel og Florian.

Drømmevertskapet på Cabane Arpitettaz (2786)

Turdag 5 - lørdag 15. april
Cabane Arpitettaz (2786) - Zinal (1680) 1100 2 timer 10 km

Frokost kl 07:00. Ute er det grått og snøbyger. Og vi må sette snuten ned i dalen.
Pakker sakene, rydde så pent etter oss som vi kan og er klare for å dra litt før klokken er 08:45. Klemmer og au revoir til Daniel, Veronique og Florian.
Takk for alt av omtanke, gode smil og gode ord. Dette ble en trenetters overnatting i særklassen!!!

Fra Cabane Arpitettaz (2786) ned til Zinal (1680)

Ned mot dalen er både sikten og føret bedre en fryktet. All nysnøen har også gjort det helt greit å komme gjennom det tetteste skogpartiet. Kl 09:45 krysser vi hele og fornøyde 1900-broen. Ca 10:30 rusler vi inn i tettstedet Zinal. Her blir det tid til noen baguetter fra bakeren og litt drikke fra supermarkedet før vi entrer PostAuto som går til Sierre kl 11:28. Fra Sierre suser vi med tog de 15 minuttene til Sion, der vi har bestilt rom på Hôtel Élite.
Som alltid: Det smaker ekstra godt med en dusj og med rene laken etter dager i fjellet. Hôtel Élite har alt det vi trenger.
Den-store-takk-for-turen-middagen på Brasserie du Grand Pont er en skikkelig drømmeavslutning for turen vår.
Skål for en knakende flott tur, med knakende gode folk!

Hjemreise - søndag 16. april

Fem av syv tar toget fra Sion kl 06:34 og er på Genève
flyplass 08:41. Derfra er det videre med Norwegian 10:35, direkte til Oslo.
To av syv tar toget litt seinere på dagen via Martigny til Argentière. For å legge ut på neste alpeskitur mellom
Argentière og Zermatt.

Bernhard, Lina, Cecilie, Mina, Brage og helge:
Jeg er urolig glad for at jeg fikk oppleve
disse alpeturskidagene sammen med dere.