fredag 25. mars 2011

Tips og råd til HAUTE ROUTE-skituren

Det tar tid før noen kan kalle seg ekspert. Det gjelder også for Haute Route-skiløpere. Jeg er ingen ekspert på Haute Route, likevel drister jeg meg til å komme med noen råd og tips. Mitt grunnlag er at jeg har gått Haute Route-varianter i Alpene 18 ganger (2023).Og at jeg som 1955-modell har fått med meg litt herfra og derfra på fjellturfronten. Håpet er at erfaringene til turvennene mine og meg kan være nyttige for deg som har lyst til å gå en hytte-til-hyttetur i Alpene.
I guideboken min, På ski gjennom Alpene (FriFlyt), finner du alt du trenger for å planlegge og gjennomføre Haute Route-turen din.

Det jeg oftest får spørsmål handler om utstyr, hyttene, skredfare og når det er best å gå. Og om jeg går med guide. 
  • Utstyret utvikler seg stadig, det blir mer og mer å velge blant. Kunsten er å skjære gjennom og finne noe du trives med.
  • Hyttene ligger som de har gjort i ”hundre år”. De vi bor på er betjente. Her får du gode måltid og sengene. Plassbestilling er nødvendig.
  • Alle Haute Route-etappene i snøskred-utløpsområde eller i skredterreng. Noen i gjengen din må derfor ha kunnskap om hvor og når det er trygt å gå 
  • Sesong for Haute Route er fra midten av mars inn i første uken i mai.
  • Det aller fleste velger å gå med guide. Du vet best selv om du og gjengen din har erfaring nok til å gå uten guide. 

Stort alpelandskap fra Col Nord des Portons. På ski mellom Cabane de Chanrion og Cabane des Vignettes.

Ferdigheter for å gå Haute Route
Haute Route går jeg helst sammen med gode, fjellvante turvenner. Fire-seks synes jeg er best: Nok til å danne et godt taulag og til å hjelpe hverandre om noe skulle skje. Få nok til å ha god kommunikasjon underveis. 

Turen kan utmerket gjøres av folk som har erfaring med skiliv til fjells. Du må være frisk og god form. Haute Route er en krevende skitur. 

Stort alpelandskap fra Col Nord des Portons. På ski mellom Cabane de Chanrion og Cabane des Vignettes.Legg inn en pen dose med ski-, sykkel- eller joggeturer før avreisen, det er en god investering.
Alle i turgjengen må ha disse ferdighetene:


Være i god fysisk form.
Ha erfaring fra høyfjellet vinterstid; skiturer i Jotunheimen/ Trollheimen/ Lyngen/ Sunnmørsalpene eller andre røffe fjellområder, utenfor merkede løyper med sekk på ryggen.
Komme deg opp og ned bratte bakker (30-35°) på ski. Du bør ha erfaring med skiturer i bratt terreng, på stødige ski med feller. Både opp og ned er det ofte temmelig bratt, selv langs hovedløypene. Skikjøring i bratt terreng på ulike typer føre med en 10-12 kg sekk på ryggen er krevende.
Kunne bruke skredsøker/-utstyr.
Kunne bruke isøks og stegjern i bratte snøbakker, og kunne håndtere tau, sele og sikringsutstyr på bre. Størstedelen av turen er skigåing på bre. Over enkelte pass er det så bratt at du går til fots med øks/stegjern, med skiene på sekken.
I tillegg er det en fordel å ha testet hvordan du tåler tynn luft. Ruten går ofte over 3000m, det merker de aller fleste effekten av spesielt de første dagene.
Haute Route krever ikke klatrekunnskaper.
I gruppen må noe ha disse ferdighetene
Kunne basis førstehjelp.
Navigere med kart, kompass, GPS og høydemåler. Haute Route-rutene er ikke merket i terrenget.
Forstå skredvarsel, og kunne vurdere skredfare, terreng og rutevalg.
Ferdsel på bre og breredning.
Forstå værmeldinger.

Plateau du Couloir mellom hyttene Cabane de Valsorey og Cabane de Chanrion. Over tåkehavet kneiser Mont Blanc (4810).


Snøskred
SNØSKREDVARSELSnøskredvarsel i Sveits: https://www.slf.ch/en/avalanche-bulletin-and-snow-situation.html
Snøskredvarsel i Europa: www.avalanches.org

LÆR MER OM SNØSKREDFARE
Snøskredskolen på Varsom.no anbefales, og boken «Skikompis» av Christer Lundberg Nes (Selja forlag).

Jeg er må ty til det ekspertene sier om snøkredfare, her har jeg absolutt mye igjen å lære. Markus Landrø, snøskredekspert, UIAGM mountain guide og med en sentral rolle i NVEs skredvarslingstjeneste Varsom.no skriver blant annet dette:
"Langs Haute Route beveger seg i utløpsområde eller i direkte skredterreng. Dermed er valgmulighetene mindre, turmålet er gitt, og du må selv vurdere når og under hvilke forhold den aktuelle ruten lar seg gjennomføre. Mens du hjemme i Norge kan velge å reise på tur en helg eller en lengre periode på kort varsel, er det ofte slik at man har satt av en periode for å reise til Alpene og gjennomføre en bestemt tur. I løpet av den perioden du har satt av er det fort gjort at gruppen din forsøker å gjennomføre turen på tross av dårlige forhold. Selv følger jeg med på skredvarsel i det aktuelle turområdet en lengre periode før avreise. Dette for å følge med på hvordan snødekket og forholdene utvikler seg. Dersom jeg ser at den planlagte turen blir vanskelig å gjennomføre under de aktuelle forholdene, reiser jeg til et annet område der forholdene er annerledes og det er større sannsynlighet for å kunne gjennomføre turen med margin. Dette innebærer selvsagt en hel del merarbeid med bestilling av hytter og transport, men det er større sannsynlighet for at jeg kan tilpasse meg naturen enn at naturen tilpasser seg meg og mine ønsker."

"Skredvarsel for Alpene finner du på www.avalanches.org og www.slf.ch. Skredvarslet består av ulike elementer, blant annet faregrad, skredproblem og selve varslingsteksten. Generelt kan man si at jo høyere faregraden er, desto større er utbredelsen av skredproblemet i terrenget. I praksis benytter jeg faregraden til å avgjøre hvor mye terreng jeg må ta med i vurderingen. På Faregrad 1 og Faregrad 2 er det mest sannsynlig at det er jeg som utløser skredet. Dermed tar jeg hensyn til det området jeg påvirker, cirka 20 meter i radius rundt meg. Faren for naturlig utløste skred er lav, men dersom jeg befinner meg i et utløpsområde i lengre tid tar jeg det med i vurderingen. På Faregrad 3 er det sannsynlig at jeg løser ut skred og at skred løsner av seg selv. Avhengig av skredproblemet, kan det også være mulighet for fjernutløsning. Dermed må jeg ta både terreng jeg påvirker og områder der skred kan løsne av seg selv med i betraktningen. På Faregrad 4 og Faregrad 5 er skred-problemet(ene) svært utbredt og mulighetene for ferdsel så begrenset at
jeg avstår fra å dra på tur.
Viktigere enn selve faregraden er det som kalles skredproblem. Skredproblemet beskriver årsaken til skredfaren. Ved hjelp av symboler og tekst forklares hvor i terrenget problemet mest sannsynlig er å finne, forventet størrelse på skred, sannsynlighet for skred, sannsynlig utløsningsårsak og hvor lett et skred kan løses ut. I praksis stiller jeg meg følgende spørsmål:

  • Hva er problemet?
  • Hva utgjør det svake laget?
  • Hvor i terrenget er problemet?
  • Terrengformasjon, høyde over havet, himmelretning og hvilken type skred som kan forventes?
  • Hvor lett er det å løse ut skred?
Når jeg har svart på disse spørsmålene vet jeg også hvilke skredproblem jeg må forholde meg til langs den ruten jeg ønsker å gå. Neste steg er å vurdere om jeg har mulighet til å håndtere skredfaren på valgt rute. Vær OBS på at forholdene lokalt kan være annerledes enn beskrevet i varslet. Underveis må du selv vurdere om det varslede skredproblemet faktisk er problemet eller om det er noe annet. Planlegging og gjennomføring av valgt tur følger samme rytme hver dag. Spørsmålet jeg stiller meg er:

  • Hvordan er vær- og skredforholdene i morgen?
  • Hva er skredproblemet?
  • Hvor er eventuelle kritiske punkter (steder der jeg må forholde meg til skredterreng eller utløpsområder)?
  • Og viktigst: Lar disse forholdene seg håndtere av denne gruppen? For eksempel kan det være slik at skredfaren er 1- liten - tidlig på morgenen, mens den øker til 3 - betydelig - i løpet av dagen grunnet temperaturstigning og solinnstråling. Dersom dagens etappe er slik at du beveger deg forbi et kritisk punkt mot slutten av turen, må du vurdere om gruppen er i stand til å gå fort nok til å komme frem til dagens mål før skredfaren øker.
Mens vi i Norge ikke trenger å ta særlig hensyn til solens effekt på snøen før godt utpå senvinteren, vil den spille en viktig rolle hele vinteren i alpene. Solen er av betydning, både som stabiliserende faktor og som skredutløser. Du må derfor vite når den arbeider til din fordel og når den bidrar til å øke skredfaren. Tips og råd om håndtering av ulike skredproblemer finner du på varsom.no/skredskolen.
For å kunne gjennomføre en Haute Route-tur er det en rekke ferdigheter man må beherske. Mangler du eller noen i gruppen din en av disse ferdighetene kan det fort bli farlig. Som i friluftslivet generelt må det være en balanse mellom ferdigheter, terrenget/ruten og forholdene. Det vil si at dersom forholdene er krevende så må enten hver enkelt og/eller gruppen ha høye ferdigheter. Turene i denne boken forutsetter kunnskap om orientering, ferdsel på bre og evne til å kunne vurdere og håndtere snøskredfare, samt gode skiferdigheter. Mangler du eller gruppen din denne kunnskapen anbefales bruk av guide."

Nå du er underveis: Sjekk med hyttebetjeningen/guider/erfarne turfolk/infokontor i Chamonix/ Verbier/ Zermatt/ guidebøker om det er spesielle steder du bør unngå/være obs/eller være forbi innen et visst tidspunkt på dagen (f.eks. før solen kommer og tiner løs stein eller lager bløtsnøras).
I Alpene legger det aller fleste skigjengene ut fra hytten grytidlig om morgenen. Hovedårsaken til dette er skredsikkerhet. Folk vil være ferdig med turen før solen får tak i de bratte fjellsidene og gjør snøen tung og skredfarlig. Folk der sør er ikke mer A-mennensker enn oss nordmenn. De er rett og slett opplært til at fjellturfolk skal være i hus mens dagen ennå er ung. De har lært at solvarme fjellsider er mye farligere enn den morgenfrosne varianter. Både når det gjelder snø og steinsprang.


Løssnøskred fra Dent d’Hérens (4171) tett, tett på Haute Route-sporet på Tiefmattengletscher. Bildet er tatt fra Schönbielhütte.


Tid og terreng
De betjente hytte langs Haute Route er åpne fra midten av mars inn i første uken i mai. Sjekk åpningstidene for i år på www.sac-cas.ch. Ønsker du å gå tidligere eller seinere i sesongen har alle hyttene en ubetjent krok der du kan koke maten din, finne seng, ovn & kjøkkenutstyr.
Ta deg godt tid langs Haute Route. La turen bli selve målet. Alpene er store og fascinerende og mektige. Legg gjerne inn en dobbeltovernatting underveis, for å hvile eller å ta en dagstur til en topp. Da er dere også mer fleksible i forhold til vær og snø, og kan ligge på vent uten at det blir stress og kluss med hyttebestillingene. Dagsetappene tar mellom 5-10 timer. Dersom været er stabilt bruker de fleste 6 hytteovernattinger og 7 dagsetapper på Haute Route mellom Chamonix og Zermatt. Fortsetter du helt til Saas Fee går du innom to hytter til og trenger to-tre dager til. Turen kan selvfølgelig gjøres raskere, men jeg vil heller anbefale en dag eller to ekstra.
Dersom alt klaffer, både vær og vind og venner og kropp, går det greit å gi seg i kast med hele Haute Route uten å ha vært i området før. Jeg anbefaler likevel en trinnvis tilnærming. Det kan være lurt, enten det gjelder tropesol, kajakkpadling eller alpetur. Dersom du eller andre i turfølge ikke har gjort noe lignende før så benytt anledningen til å gå på ski til en av de mange fjellhyttene som finnes der sør neste gang du er på skiferie i Alpene.


"Der oppe på Breithorn har vi vært!". Turgjengen på vei fra Rifugio Cervino til Schönbielhütte.

Guide eller ikke?
For de fleste gir det seg selv om de føler seg kompetent eller ikke til å legge i vei på Alpetur med eller uten guide. Nesten alle du møter underveis langs Haute Route går med guide, eller sammen med noen som har solid lokalkunnskap og turerfaring. Er du usikker på egne ferdigheter, eller til de du skal på tur sammen med, så bør du velge å gå med guide.Den erfarne guiden har gått ruten flerfoldige ganger før, kjenner hver snøfonn og fjellknatt og har fulgt med på snøforhold og skredfare gjennom hele sesongen. På hyttene kjenner han/hun vertskapet godt, i dalene buss-, tog- og taxi-opplegg, og vet hvor det er greit å få fikset utstyr eller kjøpe en ekstra baguette. Guiden kjenner også alternative ruter og hytter hvis det blir aktuelt å legge om turen på grunn av dårlig vær. Dette øker sjansene for at turen du har bestilt lar seg gjennomføre, og det på en trygg måte. Vit at det er dårlig mobildekning mellom fjellene, akkurat som hjemme. Flere guidene har derfor med satellittelefon for at sikkerheten skal være best mulig.
En tur med guide koster nødvendigvis mer enn en tur der du planlegger og gjør alt selv. Typisk pris for en guidet tur ligger på NOK 7000 - 9000 per pers (2018) for 4-5 deltakere, i tillegg kommer utlegg til kost, losji og for reise. Flere norske guideselskaper, og massevis av utenlandske, tilbyr Haute Route-turer. Sjekk så godt det lar seg gjøre at guiden du bestiller har god Haute Route-erfaring.

Det gode med å være en gjeng venner på tur uten guide er nettopp vennegjengen: At du er på tur sammen med folk du kjenner godt, uten en «fremmed» turleder. At dere lettere kan finne på noen krumspring underveis: En ekstra lang lunsj på en flott knatt, eller en avstikker oppom en fristende topp, selv om dere skjønner at middagen på neste hytte henger i en tynn tråd. En gruppe gode, samkjørte venner kan gjøre egne vurderinger/ diskusjoner underveis, om vær og vind og løypevalg. Legger det seg til med dårlig vær, eller dere rett og slett synes at det er for bratt – da er det lettere å endre på opplegget. Går dere uten guide er det ekstra viktig å slå av en prat med hyttevakt/guider, de forteller gjerne om spesielle utfordringer langs løypen videre. Ulempen med å gå uten guide kommer tydelig til syne når du beveger deg inn i ukjent terreng og været slår seg vrangt. Har du ikke gått Haute Route før, og får noen dager med ruskevær, er det lett å havne i trøbbel.


Langs Haute Route er du normalt ikke alene. Dette gjør at rutevalget ofte blir relativt greit, som oftest er det en gjeng foran deg i løypen. Alpskiturfolket der sør står tidlig opp og er avgårde før solen er oppe. Men: Jeg har også gått flere av etappene uten å treffe noen andre grupper, uten å se et eneste spor. Da er en god kartleser helt avgjørende.

Haute Route-varianter
Haute Route er så mye mer en den klassiske ruten fra Argentière/Chamonix til Zermatt. Det kryr av muligheter og varianter. I tillegg til den klassiske Haute Route (ca 85 km i luftlinje, samlet oppstigning ca 7000 m) er Verbier-varianten den mest kjente og brukte. Fra Zermatt til Saas Fee er det ytterligere 40-60km, med ekstra oppstigninger på ca 2-3000m (alt etter hvor mye du ”jukser” med fjellheiser i Zermatt-området).

Nedenfor har du listen over variantene du finner rutebeskrivelser for i guideboken min På ski gjennom Alpene.
Kart over alle variantene finner du her.
GPS-spor for alle variantene finner du her.

DEN KLASSISKE HAUTE ROUTE (HRK)
Argentière/Chamonix – Refuge d’ArgentièreCabane du Trient – Champex. Buss/taxi. Bourg-Saint-Pierre – Cabane de ValsoreyCabane de ChanrionCabane des VignettesSchönbielhütte.

HAUTE ROUTE VERBIER-VARIANTEN (HRV)
Argentière/Chamonix – Refuge d’ArgentièreCabane du Trient – Champex. Buss/taxi. Verbier – Cabane du Mont FortCabane de PrafleuriCabane des DixCabane des VignettesSchönbielhütte.
De fleste guidede gruppene følger denne traseen.

HAUTE ROUTE BERTOL (HRB)
Cabane des VignettesCabane de BertolSchönbielhütte – Zermatt

HAUTE ROUTE ZERMATT (HRZ)
Zermatt – 
Britanniahütte – Saas-Fee

HAUTE ROUTE PURIST (HRP)
Argentière (Chamonix) – Refuge d’ArgentièreCabane du Trient – La Fouly – Grand Saint-BernardklosteretCabane du VélanCabane de ValsoreyCabane de ChanrionCabane des VignettesSchönbielhütte – Zermatt

HAUTE ROUTE MONTE ROSA (HRM)
Zermatt – Monte Rosa-HütteBritanniahütte – Saas-Fee

HAUTE ROUTE TÄSCH (HRT)
Britanniahütte Täschhütte – Täsch

HAUTE ROUTE AROLLA-START (HRA)
1) Arolla – Cabane des Vignettes
2) Arolla – Cabane des Dix
3) Arolla – Cabane de Bertol

Haute Route er absolutt en skitur. Kun et par steder langs ruten er det naturlig å bruke skitrekk/taubane (fra startstedet Argentière, like nord for Chamonix, opp fra Verbier og rundt Zermatt om du går turen helt til Saas Fee). Fra Champex videre til Verbier - eller Bourg-Saint-Pierre - er det vanlig å ta maxitaxi/buss.

Oppover Glacier d'Otemma, på vei mot Cabane des Vignettes

Generelt om Haute Route-variantene
Løypene er ikke merket i terrenget. Er været fint og stabilt er hovedløypene tråkket godt opp – langs Haute Route er det ”stor” trafikk. Døgnrytmen er en annen enn her hjemme. Selv om jeg syntes vi er flinke til å komme oss tidlig opp er de fleste langt av gårde lenge før vi er ferdige med frokosten. Mange legger i vei kl 05:00 og der omkring, med hodelyktene tent. Alpinistene på kontinentet har fokus på skredfare, og setter gode snøforhold svært høyt. Tidlig på morgenen/dagen er snøforholdene mer stabile, i tillegg er det større sjanse for å finne god snø i utforkjøringene.
Vi er alle forskjellige. I Alpene betyr det at vi sjelden klarerr å komme av gårde før det er blitt lyst. Det har nok noe med norske tur(u)vaner å gjøre. Så tar jeg heller med meg at føret kanskje ikke er like optimalt hele veien. Jeg har fokus på den gode skitur, det å være underveis. Men: Skredfaren må alltid komme først; er det partier som er spesielt utsatte er det viktig å ha passert dem før solen får tak.
Langs nesten hele Haute Route beveger du deg tett over og under 3000m, høyeste punktet du må over underveis er ca 3800m. Hyttene langs ruten ligger på 2500-3200m. Du merker garantert at dette er høyere enn hjemme, særlig de første dagene kan være skikkelig tunge. Derfor er det ekstra viktig å legge opp en behersket fremdrift. Ta det rolig underveis, ikke planlegg for lange etapper. I kilometer er det ikke alltid så langt mellom hyttene, men dette er skikkelig fjellterreng med kneiker som tar sin tid (maks 300-350 høydemeter i timer stemmer ofte). Utforkjøringene kan også ta sin tid – for meg – det er stadig litt vel bratt.

HYTTENE
Bestilling/reservasjon
Hyttene langs Haute Route har åpent fra midten av mars til tidlig/midten av mai. Alle hyttene krever plassreservering. Send epost (eller ring)og reserver plass på hyttene i god tid før turen. De mest populære hyttene kan være fullbooket allerede i februar.

Hytte-hjemmesider
Refuge d'Agentière http://refugedargentiere.ffcam.fr/home.html
Cabane du Trient www.cas-diablerets.ch/trient.htm
Cabane de Valsorey www.valsorey.ch
Cabane de Chanrion www.chanrion.ch
Cabane du Mont Fort www.cabanemontfort.ch
Cabane de Prafleuri www.prafleuri.ch
Cabane des Dix www.cabanedesdix.ch
Cabane des Vignettes www.cabanedesvignettes.ch
Cabane de Bertol www.bertol.ch
Schönbielhütte www.schoenbielhuette.ch
Hotel Bahnhof, Zermatt www.hotelbahnhof.com
Monte Rosahütte www.section-monte-rosa.ch/cabanes_4.htm
Britanniahütte www.britannia.ch

Den sveitsiske alpeklubben SAC sin hjemmeside http://www.sac-cas.ch/ er svært god og nyttig. Her finner du epostadresser til alle hyttene langs Haute Route, unntatt første hytten på ruten Refuge d’Argentière som tilhører Club Alpin Français (www.ffcam.fr / epost infos@clubalpin-chamonix.com)


Cabane des Vignettes (3160m), litt på kanten!


I 2010 åpnet nye Monte Rosahütte, en moderne sak i tre, aluminium og glass. Matterhorn (4478) dominerer utsikten.

Hytteankomst og opphold
Alle Haute Route-hyttene er betjente, du får servert måltidene og kjøpt termosfyll, nistemat, kjeks og sjokolade til turen. De fleste hyttene er imponerende byggverk, og ligger på helt utrolige stedene. Dette er fjellhytter i ordets rette betydning. Hyttene har en flott og enkel standard. I inngangspartiet setter du fra deg skistøvler, og henger oppisøks, stegjern, ytterklær - og ofte også sekken. Dette får du ikke ta med deg inn. Noen av hyttene har et eget rom der du finner en ledig bås til sekken din, her finner du også hyttetøfler som alle bruker. På hyttene finnes det små kurver du tar med deg inn, til verdisaker, toilettsaker, kart etc.
Ved ankomst sjekker du inn hos hytteverten og får tildelt rom - og får vite når du har bordsetting. Overnatting, måltid og annet du har kjøpt betaler du kvelder før du skal videre. På de fleste hyttene er det kontanter som gjelder, men flere og flere tar kort. Sørg for å ha med nok cash. Sveitsiske franc eller euro.

Prisene for opphold og mat varierer noe fra hytte til hytte. Her har du en liste over hva du må forvente å betale på SAC-hyttene (2022):
  • Overnatting, inkl. frokost, middag, tur-te 80-90 CHF*
  • Vann på flaske (1,5 liter) 9 CHF
  • Matpakke 7 CHF
  • Suppe 10-15 CHF
  • Rösti 25 CHF
  • Brus/øl (5dl) 8 CHF
  • Vinflaske 30-40 CHF

* Alpeklubbmedlemmer får 10-15 CHF i rabatt 

Hyttene har ikke vann om vinteren, med noen unntak. Den gode dusjen må du vente med til neste dal. Eneste vannet her oppe er kjøpevann på flaske. Hyttene har egne strømaggregat, som blir slått av om natten. Ha hodelykten tilgjengelig når det nærmere seg sengetid – og om natten. Det blir veldig mørkt der sør.
På hyttene sover du ikke alene, ørepropper er en meget viktig del av tur-utstyret! Som regel er soverommene utstyrt med digre flatsenger i to etasjer, i hver etasje ligger det så 8, 10, 12 personer. På hver soveplass er det pute og dyne (eller et par ulltepper), du tar bare med deg egen, lett lakenpose. Av en eller annen grunn holdes helst vinduene igjen. Om det er på grunn av frykt for plutselig ruskevær eller angst for kald trekk får jeg spørre om neste gang, vinduene er i alle fall lukket. Kvaliteten på morgenluften bli deretter...

Mat og måltid
Halvpensjon på SAC-alpehyttene koster 80-90 CHF. Middag serveres et sted mellom 18:00 og 19:00, en treretters sak med suppe, hovederett og dessert. Vann/vin/øl betaler du ekstra for. Som regel er det angitt hvilket bord du og dine skal sitte ved. Frokost serveres tidlig, gjerne mellom kl 05:00 og 07:00 (mest ekstremt var det på Monte Rosahütte, der var første frokostbordsetning kl 03:30. Først og fremst for oss som skulle til topps på majesteten i Sveits, Monte Rosa/Dufourspitze. Veldig tidlig, men eksotisk).

Middagen serveres på beste måte på Schönbielhütte

På hyttene kjøper du også termosfyll/flaskefyll, termos/flaske leverer du inn kvelden i forveien. På hyttene kan du også kjøpe annet å spise i løpet av dagen, om du skulle komme tidlig frem – eller ha en hviledag. Ønsker du en matpakke til turen bestiller du sandwichen kvelden i forveien, det samme med kjeks og sjokolade. Selv har jeg hatt med litt ekstra turmat (nøtter, rosin, sjokolade) til å spe på med.

Snart middag på Rifigio Nacamuli, en italiensk hytte rett sør for Haute Route-hovedsporet.

SPRÅK
Langs Haute Route er de vant til allslags tungemål, så du klarer det meste med engelsk og fakter. Størstedelen av turen går i den fransktalende delen av Sveits. Kan du både engelsk, fransk og tysk er du konge langs Haute Route.

UTSTYR
Skred-utstyr
Elektronisk skredsøker/sender er obligatorisk for alle alpe-gåere, fra morgen til kveld. Samme med en lett snøspade og sondestang. Typisk utstyr du ikke ønsker å få bruk for. Likevel, dette må du ha med. Og ikke minst: Dette må du vite hvordan skal brukes.

Ryggsekken
Franskmenn, sveitsere, italienere og tyskere du møter langs ruten jobber hardt med å få sekken så lett som mulig. Veldig mange er veldig flinke. De har med seg en kompakt standardutrusning inkl isøks, stegjern, tau, spade osv og litt klær. Jeg kommer aldri til å klare/tørre å ha en sekk med kontinental størrelse. Vi har alltid litt ekstrautstyr (bivuakkpose f.eks.) i tilfelle vi skulle bli nødt til å stoppe underveis mellom hyttene. Det være seg uhell eller uvær.
Men: En tung sekk føles dobbelt så tung når du strever i tynn Alpe-luft. Pakk derfor så lett som du kan – og tør.
Jeg bruker en ca 50 liters sekk fra Osprey. Lett, og rimelig!

Ski
Som nesten alle andre langs Haute Route bruker jeg og ”mine” lette toppturski/randonnée-ski. Mitt valg er Kästle TX93. Jeg er 1,82, skiene 1,78. Uansett skitype, sørg for å ha skifeller som dekker hele skibredden. Det gir beste oppoverbakke-skilykke. Smale feller glipper, det betyr plunder.
Hadde teknikken, styrken og motet vært litt bedre: Jeg skulle veldig, veldig gjerne å fortsatt med telemarkbindinger og støvler. Lett pysete som jeg er la jeg det utstyret bort i 2010... 
Første gangene jeg gikk turen, i 1986 og 2000, brukte jeg klassiske, nordiske fjellski. Det fungerte dårlig, spesielt plundrete opp og ned bratte heng. Med kortere og bredere toppturski går alt (?) så mye bedre. Men fortsatt er det vel bratt innimellom.



Bindinger
90% av de du møter kommer fra kontinentet og bruker randonnée-utstyr, der støvel og binding er mer lik det som brukes i slalåm. I USA kaller de det for AT; Alpine Touring. En god beskrivelse. Bindingen har løs/ledig hæl under oppstigningene, hengslet om tåen. Hælen låses før utforkjøring og blir som en slalåmski. Og er det noe gjengen der sør kan, så er det slalåm. Mange av dem er utrolig gode. Det var Dynafit som satte standarden (og tok patenten) på randobindingene vi kjenner i dag. Etter at patenten utløp har det dukket opp et lass av gode og lette (og dyre) bindinger. Etter mange år med Dynafit går jeg nå med ATK-bindinger. En knakende god binding til mitt bruk, men: Jeg savner noen av de fiffige finessene til de gamle Dynafit'ene mine.   
Er du en god og glad telemarkkjører: Fortsett med det! Telemark fungerer superbra på Haute Route, det er få trange, bratte renner. Dessuten blir folk utrolige glade når det kommer en telemarkkjører susende!

Støvler
Haute Route er en skitur. Jeg er turglad. Derfor prøver jeg å finne lette, stødige støvler. Det dukker stadig opp nye støvler i butikkene, så ta en skikkelig sjekk av støvlejungelen før du bestemmer deg. Sjekk med skiglade venner og stødige fjellfolk hva de bruker og liker. Gode støvler er alfa omega, og dyre. Kjekt å treffe best mulig på det du anskaffer. Jeg er og blir en Dynafit-støvletilhenger. Støvlene jeg har nå er Dynafit TLT 8 Expedition. Utrolig lette og fine, med god gåfunksjon. For meg, som aldri kjører verken fort eller spesielt tøft, er de midt i blinken. En liten ulempen er at den runde tåen på støvlene, såkalt 'speed nose', ikke passe like godt til alt av stegjern.

Skarejern

Skarejernene på plass

Haikjeftene du fester til ski eller binding er en genial oppfinnelse. Dette  du ha med på turen! Suverene når kneikene er bratte og morgenskaren hard som betong. Med skarejern slipper du og glippe når du må kante ski med feller oppover, og du står fjellstøtt når du må gjøre sikk-sakk-sving i guffent terreng. Anbefales på det sterkeste. Jeg føler meg naken uten skarejern i Alpene. Butikker som Oslo sportslager og Piteraq har sorten. Det finnes også skarejern som passer til telemarkutrustning, se bare her.





Fellene festes. Bak troner Monte Rosa/Dufourspitze (4634), høyeste toppen i Sveits.

Staver
Teleskopstaver, punktum. Greit å kunne justere til lange staver når du skal gå opp, og krympe dem korte til saftig utforkjøring. Jeg liker ’klippslås-patenten’ best (slik som Black Diamond har). Løsningen der du må skru/stramme selve staven rundt for å låse lengden er mer plundrete. De fryser lettere fast. Bruker selv aluminiumstaver, de er lettere å reparere enn carbon/glassfiber.

Breutstyr
Underveis har du sittesele på deg hele tiden. Finn en lett og behagelig en. 60% av den klassiske ruten mellom Chamonix og Zermatt går på bre. Bretau (9mm) er obligatorisk. Gruppen bør ha med minst to 30 meters-tau. Ta med lett, lett isøks og lette stegjern. Uunnværlig når kneikene blir bratte og harde. Dessuten skruer og nødvendige slynger for kameratredning på bre.

Ytterklær
Jeg bruker en lett og tynn goretexjakke og -bukse. På siste turen hadde jeg Norrøna Trollveggen-jakke og en Beta AT Arcteryx bukse. I tillegg hadde jeg med superlette 
Arcteryx Squamish Hoody. Veldig greit å bruke på tørre og halvkalde dager. Veier bare et par knekkebrød, 145g. Og mye mykere og lettere å ha på seg enn en goretex-jakke. Norrøna har en liknende modell.

Dunjakke
En dunjakke du ha med. En dunjakke med god hette. Den e
r et funn når du raster. Knakende god på kalde morgener. Livreddende hvis uhellet skulle være ute og noen trenger å bli pakket inn i noe varmt. Dunjakken jeg har er av den lette og halvtynne sorten, men jeg har vel aldri hørt noen klage på at de har tatt med en litt feitere en...

Fleece
Det kan bli kaldt i Alpene, selv seint i april - og mai. Haute Route er stadig over 3000m. En grei fleece er noe du vil ha med. Fordi jeg også har med dunjakke har jeg kun med en tynn fleece fra Norrøna.

Skjorte
Godt voksne karer som meg kjører klassisk i skjorteveien, men de fleste velger noe mer fancy. Ta gjerne med en tynn, lett T-skjorte (i ull) til hyttebruk.

Undertøy
Underst er det bare en ting som gjelder på langtur: Ull. Ingenting er bedre enn ull, spesielt ikke når det ikke er dusj å oppdrive på mange dager. Forbausende mange av de lokale heltene tror stadig at superundertøy er lykken. Sånt tøy stinker surt etter en halv time, for ikke å snakke om etter en halv uke. Ikke varmer det særlig heller etter en dag eller tre. Heldigvis er det stadig flere som har skjønt ull-magien.

Ruskevær på vei til Cabane du Trient, i Fenêtre de Saleina.

Vindsekk/bivuakksekk
Ta med minst en bivuakksekk på turen, først og fremst for å ha et ”krypinn” dersom været er dårlig og noen er skadet eller kalde. Også godt å ha om det er utstyr som skal fikses mens vinden uler.

Solbeskyttelse
Ingen Haute Route uten skikkelig kæps eller solhatt – og skikkelige solbriller. Solen der sør høyt til fjells er livsfarlig, til tider kan den bli en skikkelig utfordring å takle. Ta med solkrem med masse faktor, pluss feit leppe-beskyttelse.

Innesko
På alle hyttene er det crocs/tøfler. Derfor trenger du strengt talt ikke innesko på turen. Jeg pleier likevel å ha med et par lette, lette joggesko. Kjekt å ha når du rusler gatelangs i Zermatt, eller plutselig må legge om ruten å gå en etappe i dalen underveis.

Lakenpose
På hyttene langs Haute Route er det gode dyner. Svinger du innom noen italienske er det i alle fall tykke pledd, og gode madrasser. Sovepose trenger du ikke. Lakenpose, derimot, er obligatorisk.

Gnagsår
Dype gnagsår kan bli en skikkelig stopper for turen. Gå inn sko – og hæler – skikkelig før turen. De mange, lange oppstigningene tar på hælene, selv med hælløfteren oppe. Ta med både Compeed, Tensoplast og sportstape. Nordmenn ligger visstnok på verdenstoppen i bruk av gnagsårplaster, eller var det gnagsårtoppen...


Sjeldent syn langs Haute Route: Blå voks legges på!

Annet nødvendig utstyr
• Guidebok (kopier og ta med sidene du trenger)
• Kart/kompass/høydemåler/GPS (se nedenfor)
• Litt ekstraproviant: Nøtter, rosin, sjokolade
• Stor drikkeflaske eller termos, min. 1 liter, gjerne 1,5 l
• Hodelykt. Jeg er veldig fornøyd med min Black Diamond Storm
• Ørepropper
• Kontanter CHF og/eller Euro (et par av hyttene tar ikke kort)


MOBILTELEFON
Det er dårlig mobiltelefondekning mellom fjellene. Verre enn hjemme. I tillegg er rift om å få ladet mobil og duppedingser på hytten. Seriøse guider går derfor med satellittelefon.
Nødnummer i Europa: 112
Luftambulanse (REGA) i Sveits: 1414

BØKER/BESKRIVELSE
På ski gjennom Alpene (FriFlyt) 
2. opplag, 2022.
Her er det heldigvis bare en bok som gjelder: Guideboken jeg har skrevet, På ski gjennom Alpene (FriFlyt) 2. opplag av boken kom ut i 2022.

Joda, det finnes masse annet også, både på engelsk, tysk og fransk. Ta en sjekk på nettet, hvis du tviler. Men ingen av den slår selvfølgelig min bok :-)










KART og NAVIGERING
Papirkart

Sveitserne lager vanvittig flotte kart. 1:50 000-kartene som dekker Haute Route kommer i en egne skiturutgaver der hovedløypene og skredfarlige områder er tegnet inn.

Skal du gå hele Haute Route (Chamonix – Saas Fee) trenger du tre kartblad i 1:50 000-serien:
• 282 S Martigny (S for skitutgave)
• 283 S Arolla
• 284 S Mischabel

Stopper du i Zermatt trenger du strengt tatt bare de to første i listen.
Kartene har datum CH1903, gradnett Swiss Grid, kjekt å vite hvis du bruker GPS.
Kartene kan kjøpes hos Nomaden i Oslo, http://www.nomaden.no/, eller bestilles direkte fra http://www.swisstopo.ch/. Kjøp kart før du drar, det er mye spennende å sette seg inn i!

Opp Adlerpass, på vei fra Monte Rosahütte til Britanniahütte.
Stortoppen i bakgrunnen er Monte Rosa/Dufourspitze (4634), høyeste i Sveits.

GPS (Global Positioning System)
Haute Route er ikke merket i terrenget. Derfor er det en ekstra god støtte og ha med GPS på turen, særlig når snøvær eller skyer legger seg nedpå. I tillegg er det nyttig å logge sporet du går i tilfelle dere må snu underveis. Sporloggen er også grei å ha når du skal summere opp turen etter å ha kommet hjem.
Selv har jeg en gammel og sliten Garmin GPSMAP 60CSx, så jeg må snart få meg en ny en. Den vil jeg kjøpt hos rimelige og fantastiske Malfix i Oslo.

Haute Route-kartgrunnlag til Garmin finnes her: http://www.garmin.ch/de/c-PN0312.html
Fra nettstedet http://www.gps-tracks.com/ kan du laste ned de aller fleste av hovedrutene langs Haute Route. Nedenfor et eksempel på skjermbildet fra gps-tracks.com med kart, skiruter og nedlastingsvinduet.

Kart hentet fra www.gps-track.com


Sveits har eget koordinatsystem. Husk derfor å stille GPSen din inn på datum CH1903, gradnett Swiss Grid før du legger i vei. Frankrike og Italia bruker UTM slik som Norge.

Kart på internett Fra sidene til SAC (Den sveitsiske alpeklubben) finnes også link til www.gps-tracks.com sitt kartverktøy der du kan zoome deg helt inn i detaljerte kartverk (1:25 000).

Kartene på http://www.sac-cas.ch/ finner du sånn:
1. Søk på en hytte (f.eks. Schönbielhütte)
2. Velg så ”Online map and literature”
3. Velg XXL photo-map
I kartverktøyet kan du velge mellom flybildekart eller topografisk kart (som eksempel nedenfor)


Kart fra www.gps-track.com

NYTTIGE WEB-ADRESSER
Alpeklubbene med hytter
Sveits http://www.sac-cas.ch/
Frankrike http://www.ffcam.fr/
Italia http://www.cai.it/


Værmelding Sveits: http://www.meteocentrale.ch/en/weather.html,
sjekk f.eks. Klein Matterhorn (3883) http://www.meteocentrale.ch/en/europe/switzerland/weather-kleines-matterhorn/details/S067471/
Chamonix: http://www.chamonix-meteo.com/bul/metPreMatEn.php

OVERNATTINGER
Chamonix:
Chamoniard Volant www.chamoniard.com, billig, greit og veldig basic pensjonat (gîte), litt nod for stasjonen og sentrum.
Hotel Le Chamonix (2 stjerner), www.hotel-le-chamonix.com, midt i byen
Hotel de l'Arve (3 stjerner), www.hotelarve-chamonix.com
Hotel Faucigny (3 stjerner), www.hotelfaucigny-chamonix.com
Sjekk andre muligheter på www.chamonix.com

Grand Saint Bernard-klosteret: www.gsbernard.ch

Zermatt:
Hotel Bahnhof (fjellfolkets hotell): www.hotelbahnhof.com
Vandrerhjemmet: www.youthhostel.ch/de/hostels/zermatt

Saas Fee: Saas-Fee Youth Hostel, www.youthhostel.ch/hostels/saas-fee
Saas Almagell: Hotel Spycher www.spycher-saas.ch

Taxi/maxitaxi
Taxi er tidsbesparende, dessuten rimeligere enn buss/tog hvis dere er en gruppe på 5-6 personer:
Genève flyplass – Chamonix: www.mountaindropoffs.com
Genève flyplass – Verbier: www.alpybus.com
Fra Chamonix til Argentière: Taxi Monard 0608268476
Fra Champex til Verbier / Bourg St. Pierre: Taxi Carron 027 776 28, www.taxi-carron.ch

Norske selskap som arrangerer Haute Route-turer:
(søk på google: haute route guided ski tour):
Anders Bahr: www.tindeveglederne.no
Hvitserk www.hvitserk.no
Bre og fjell www.breogfjell.no
Høyt og lavt www.hoytoglavt.com
Utenlandske turselskap:http://www.cosleyhouston.com/haute-route.htm (hjemmeside med flotte dag-til-dag-kart)


http://www.chauvinguides.com/haute1.htm http://www.alpine-guides.com/skiing/touring/haute-route-ski-tour.htm


Skred- og snøinfo i Sveits

Skred: http://www.slf.ch/lawineninfo/lawinenbulletin/regionale_lawinenbulletins/index_EN
Snø: http://www.slf.ch/lawineninfo/schneeinfo/hstop/gross/index_EN



Togtider
Sveits: http://www.sbb.ch/
Hele Europa: http://www.bahn.de/
Pris fra Genève til Chamonix eller Zermatt: Ca NOK 400



Andre mulige turområder i Sveits:
- Berner Oberland Haute Route, området rundt Jungfraujoch og Eiger
- Silveretta, nær Davos

Få inspirasjon og sjekk mulige turområder på nettet, f.eks. på -http://www.cosleyhouston.com/alps-ski-programs.htm
http://www.alpine-guides.com/skiing/ski-multiday-ski-tours.htm
http://mountaintracks.co.uk/winter/skitouring



5 kommentarer:

  1. Super bra skrevet , gleder meg veldig turen nå .

    SvarSlett
  2. Du verden, denne var knallbra - tusen takk !

    SvarSlett
  3. Planlegger 2 skiturer våren 2013:
    1) Haute Route fra Verbier til Saas Fee
    2) Berner Oberland (området ved Jungfrau/Mönch/Eiger). Aldri vært der før. Noen som har toppturtips?

    SvarSlett
  4. Strålende informasjon til en soon-to-be-førstereisgutt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og for å gjøre planlegging og gjennomføring enda bedre skriver jeg på en Haute Route-skiguide for Fri Flyt som etter planen kommer til jul.

      Slett